shape shape

رنگ بیمارستانی چه اهمیتی در دارد؟ | 4علت رنگ بیماستانی

28 اردیبهشت 1401

اخبار و مقالات

shape
img
رنگ بیمارستانی چه اهمیتی در دارد؟ | 4علت رنگ بیماستانی

28 اردیبهشت 1401

اخبار و مقالات

انتخاب رنگ بیمارستانی

بیمارستان ها یکی از مهم ترین مراکز در هر شهر و کشوری می باشند، زیرا به همان میزان که در تمام جزئیات آن دقت شود در نهایت به صورت مستقیم در روحیه و همچنین دریافت خدمات درمانی تاثیرگذار می باشد.

انتخاب رنگ بیمارستانی یکی از مسائل مهمی است که نیاز است با دقت و وسواس انتخاب شود، هرچند که امروزه حد و حدود و مرزهای گذشته در رابطه با انتخاب رنگ وجود ندارد اما همچنان به انتخاب با دقت و حساسیت نیاز است.

خرید انواع رنگ های بیمارستانی از فروشگاه رنگ جمیل

 

تأثیر رنگ در بیمارستان

اهمیت رنگ بیمارستانی

در اغلب بیمارستان ها و مراکز درمانی توجه و تمرکز بر روی انتخاب گروه پزشکی و کارکنان و همچنین لوازم مورد نیاز بیمارستان است و به ندرت بیمارستان هایی را می توان یافت که به چرخه رنگ، آگاه باشند و با توجه به آن انتخاب رنگ  را انجام دهند، اما غافل از آنکه اگر از تأثیر رنگ در بیمارستان آگاه باشند حتماً اقدام جدی تری در این مورد انجام خواهند داد.

استفاده از رنگ های متناسب با فضاهای مختلف در بیمارستان می تواند در نهایت منجر به ایجاد آرامش و کاهش سطح اضطراب بیمار و همچنین پزشکان، پرسنل بیمارستان و همراهان بیماران شود.

زیرا با توجه به روانشناسی رنگ ها که تاکنون ثابت شده است رنگ می تواند روح و روان افراد را تحت تأثیر قرار دهد، به عنوان مثال بارها شنیده ایم که سفارش می شود بشقاب های خود را به رنگ زرد و یا نارنجی انتخاب کنید تا اشتهای شما برای خوردن غذای بیشتری باز شود. البته اگر قصد افزایش وزن دارید:)

به تبع رنگ ها در مکان ها و شرایط دیگر نیز تأثیرات مثبت و منفی خواهند گذاشت که در این مقاله با انتخاب رنگ برای بیمارستان و تأثیر رنگ ها در بیمارستان در خدمت شما عزیزان هستیم.

اهمیت رنگ بیمارستانی

با توجه به آن چه که پیش تر به آن پرداختیم در این قسمت به اهمیت رنگ بیمارستانی و این مسئله که آیا واقعاً رنگ ها در بیمارستان تاثیرگذار هستند یا خیر میپردازیم، پس با ما همراه باشید.

برخی از افراد تأثیر و اهمیت رنگ بیمارستانی را از دو جنبه بررسی میکنند، ابتدا می توان به درمان و تأثیر رنگ ها در بهبود و کمک به حال جسمی افراد اشاره کرد که عدهای با توجه به علم کروموتراپی معتقد هستند رنگ ها می توانند وضعیت جسمانی افراد را نیز بهبود دهند و این علم سابقهای در گذشته و کشورهای مختلفی نیز دارد.

همچنین جنبه دیگری که از اهمیت رنگ بیمارستانی می توان به آن بپردازیم تأثیر بر احساسات و رفتار بیماران، کارکنان، پزشکان و همراهان بیمار است که می تواند روح و روان افراد را درگیر خود کند و در نهایت تأثیر روح بر جسم را نمی توان نادیده گرفت این دو بر یکدیگر تأثیر گذار هستند.

اهمیت انتخاب رنگ بیمارستانی

با توجه به آنچه تاکنون دریافتیم که رنگ ها بر روان افراد تأثیر گذار هستند پس در بیمارستان نیز لازم است با انتخاب درست و مناسب رنگ ها در هر فضایی از بیمارستان بتوانیم بهترین نتیجه را از آن دریافت کنیم.

یکی از بخش هایی که نیاز است تا حتما رنگ آن بسیار با دقت انتخاب شود، بخش کودکان در بیمارستان می باشد و یا بیمارستان هایی که مخصوص کودکان طراحی می شود نیاز است تا از رنگ های شاد و انرژی بخشی استفاده شود که کودکان دچار استرس و اضطراب از محیط بیمارستان نشوند.

اهمیت رنگ بیمارستانی

۴ دلیل اهمیت انتخاب رنگ بیمارستانی

1- اهمیت و ضروری بودن انتخاب رنگ مناسب هر بخش

2- تأثیر رنگ ها بر بیماران، کارکنان، پزشکان و همچنین همراهان بیمار

3- افزایش بازدهی و توانایی کارکنان بیمارستان با انتخاب رنگ مناسب و دارای نور کافی (زیرا کارکنان شیفت شب نیاز به روحیه بالا و انرژی مضاعفی می باشند که می توان این انرژی را با استفاده از رنگ مناسب به آن ها القا کرد)

4- لزوم دقت در انتخاب رنگ در بیمارستان به دلیل پیشگیری از خطای دید در اندازه و شکل اجسام بیمارستانی

رنگ مناسب بیمارستان و مراکز درمانی

رنگ سبز در بیمارستان

توجه کنید بسیار مهم است که چه رنگی را در کدام قسمت از بیمارستان استفاده میکنید و کدام رنگ مناسب  بیمارستان می باشد، پس به بررسی برخی رنگ های پر اهمیت در بیمارستان می پردازیم.

رنگ سفید در بیمارستان

رنگ سفید همواره نشان از پاکی می باشد و در بیمارستان ها نیز اغلب دلیل استفاده از رنگ سفید بزرگتر نمایش دادن فضا و منتقل کردن حس خوب و پاکی به بیماران می باشد، همچنین به دلیل اهمیت و رعایت نظافت نیز رنگ سفید بسیار مورد استفاده و توجه در بیمارستان ها می باشد.

انتخاب رنگ زرد در بیمارستان

اغلب استفاده از این رنگ را در مکان هایی پیشنهاد می دهند که غذا در آنجا سرو میشود و در بیمارستان ها نیز به این مسئله دقت شود که رنگ زرد جهت تماشای طولانی مدت به آن انتخاب مناسبی نمی باشد زیرا می تواند موجب ایجاد بی قراری در افراد شود.

رنگ نارنجی

از این رنگ می توان جهت رنگ بیمارستانی متناسب با بخشهای مختلف بیمارستان استفاده کرد، البته دقت کنید این رنگ را تنها در مکان هایی به کار ببرید که برای مدت کوتاهی افراد در آن قسمت توقف داشته و می تواند موجب ایجاد انگیزه در افراد شود.

رنگ قرمز

این رنگ باعث بالا رفتن فشار خون میشود. معمولا برای افرادی که کم خونی یا خستگی مفرط دارند استفاده میشود.

رنگ قرمز یکی از رنگ های است که استفاده از آن در بیمارستان توصیه نمی شود زیرا موجب برانگیخته کردن هیجان در افراد می شود و جهت رنگ بیمارستانی مناسب نمی باشد.

رنگ آبی

آبی رنگی سرد اما آرامش دهنده می باشد و می توان جهت استفاده در بیمارستان رنگ مناسبی باشد زیرا موجب از بین بردن استرس و اضطراب بیماران، پزشکان و دیگر افراد حاضر در بیمارستان می شود که به نوعی دچار استرس و اضطراب می باشند.

زیرا به خوبی می تواند برخلاف رنگ قرمز به سیستم عصبی افراد آرامش ببخشد.

رنگ سبز در بیمارستان

رنگ سبز نماد رویش، طبیعت و بسیار آرام بخش می باشد و جهت رنگ بیمارستانی نیز مناسب می باشد.

با توجه به اینکه در هر بیمارستانی اتاق عمل یکی از فضاهای مهمی به شمار می آید پس از انتخاب رنگ آن نیز بسیار مهم است و با توجه به آن که طی سالیان طولانی رنگ سبز در بیمارستان بسیار مورد استفاده بود و بسیاری از اتاق های جراحی نیز به این رنگ می باشد.

در اتاق های جراحی بیمارستان پزشکان مدت زمان زیادی را به خون خیره می شوند رنگ قرمز خون می تواند موجب بالا بردن هیجان در افراد شود که این مسئله در شرایط حساس پزشکان در اتاق عمل خطرناک می باشد.

از این رو به وسیله رنگ سبز در اتاق جراحی بیمارستان می توان تا حدودی این هیجانات را فروکش کرد و دقت و تمرکز را به آنان برگرداند.

 

لازم به ذکر است رنگ بیمارستانی به دلیل حساس بودن شرایط بیمارستان و اهمیت به سلامت بیماران نیاز است تا از رنگی مرغوب و مطابق با استاندارهای جهانی تهیه شود.

جهت انتخاب رنگ مناسب بیمارستان و همچنین دریافت مشاوره رایگان برای خرید رنگ سبز بیمارستانی می توانید با شماره 02122093043 تماس بگیرید.

کلام آخر

با توجه به آنچه که در این مقاله انتخاب رنگ بیمارستانی آموختیم، اهمیت و دقت در انتخاب رنگ در بخشهای مختلف بیمارستان امری ضروری می باشد.

زیر و تمام افرادی که به بیمارستان مراجعه میکنند لزوماً درد یا ناراحتی داشته که می توان حداقل با استفاده درست از رنگ ها و همچنین به کار بردن رنگ های مناسب استرس و اضطراب را تا حدودی از افراد دور نگه داریم.

همچنین می توانید جهت آشنایی با انواع رنگ مقاله خرید رنگ ساختمانی در تهران و برای اطلاع از قیمت رنگ اپوکسی  را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده است

ارسال دیدگاه