shape shape

نحوه استفاده از ایزوگام مایع | مزایا و فواید آن

22 اردیبهشت 1403

اخبار و مقالات

shape
img
نحوه استفاده از ایزوگام مایع | مزایا و فواید آن

22 اردیبهشت 1403

اخبار و مقالات

یکی از محصولات جدید که به منظور پیشرفت و سرعت بخشیدن به کارها در صنایع ساختمانی، تولید شده است، ایزوگام مایع است. این ایزوگام به دلیل ویژگی هایی که دارد توانسته جایگزین ایزوگام های قبلی شود و عملیات عایق بندی را آسان تر نماید. ایزوگام مایع به دلیل مزایای زیادی که دارد در زمینه های مختلف استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم تا ضمن معرفی ایزوگام مایع، نحوه استفاده از ایزوگام مایع را به شما آموزش دهیم. همچنین اشاره ای به مزایا و کاربردهای ایزوگام مایع کرده ایم، بهتر است قبل از یادگیری نحوه استفاده از ایزوگام مایع ابتدا با کاربردهای آن آشنا شوید تا متوجه شوید که آیا این ایزوگام برای سطح مورد نظر شما کاربرد دارد یا خیر.

نحوه استفاده از ایزوگام مایع

 

نحوه استفاده از ایزوگام مایع

ایزوگام مایع یک نوع جدید از عایق‌های حرارتی است که به تازگی برای عایق‌بندی ساختمان‌ها و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استفاده می‌شود. این محصول عمدتاً از پلی‌یورتان تشکیل شده است و به دلیل ویژگی‌های عایق‌بندی بالا، قابلیت انعطاف پذیری و سبک بودن، در صنعت ساختمان به محبوبیت بالایی دست یافته است.

 

ایزوگام مایع چیست؟

ایزوگام مایع یک عایق جدید است که از ترکیب قیر پالایشگاهی و الیاف پلیمری به ویژه پلی اورتان، برای عایق بندی انواع سطوح تولید می شود. ایزوگام مایع که به دلیل عدم نیاز به مشعل برای اجرا، به آن ایزوگام سرد نیز گفته می شود، به رنگ مشکی و در سطل هایی با حجم ۲۰،۱۶،۱۰،۴،۱ لیتری در بازار موجود می باشد. به دلیل مزایا و فواید ایزوگام مایع، امروزه این ایزوگام توانسته جایگزین ایزوگام قدیمی شود. در ادامه به این مزایا و همچنین نحوه استفاده از ایزوگام مایع خواهیم پرداخت.

 

مزایا و فواید ایزوگام مایع

استفاده از ایزوگام مایع نسبت به ایزوگام جامد، مزیت هایی دارد که توانسته جایگزین مناسب و بهتری برای ایزوگام نوع قدیمی باشد. در این بند برخی از مهمترین مزایا و فواید ایزوگام مایع را آورده ایم:

  • دوام و ماندگاری طولانی

  • مقرون به صرفه

  • قدرت چسبندگی بالا

  • ضد آب و نفوذناپذیر

  • نصب و اجرای آسان و با سرعت بیشتر

  • مقاومت بالا در مقابل نورخورشید و آب و هوا

  • مقاوم در برابر مواد اسیدی، قلیایی، سولفات و کلراید

  • به دلیل انعطاف پذیری و حالت کشسانی از ایجاد ترک روی سطح جلوگیری می کند.

  • پوشش نهایی یکپارچه و بدون درز

  • مقاومت بالا در برابر حرارت و گرما

  • قابلیت خود ترمیمی در برابر آسیب های جزئی

  • به دلیل عدم نیاز به مشعل و گرم کردن، آلودگی محیطی کاهش می یابد.

 

روش استفاده از ایزوگام مایع

اجرای ایزوگام مایع روی سطوح مختلف، نیاز به تجربه و آشنایی کافی دارد، در صورتی که هیچگونه آشنایی با نحوه استفاده از ایزوگام مایع را ندارید بهتر است این کار را به افراد متخصص و باتجربه در این زمینه، بسپارید. حال اگر به دلایلی خودتان قصد انجام این کار را دارید، ابتدا روش استفاده از ایزوگام مایع را به طور کامل و دقیق یاد بگیرید و پس از آن شروع به کار نمایید. در ادامه به شرح مراحل اجرا و روش استفاده از ایزوگام مایع می پردازیم:

 

1- زیرسازی سطح

اولین مرحله در عایق بندی با ایزوگام، چه با ایزوگام مایع و چه با ایزوگام های جامد، زیرسازی و آماده کردن سطح مورد نظر است. مناسب ترین سطح برای اجرای ایزوگام مایع، سطح سیمانی با ضخامت ۳ سانتی متر و با شیب ۲٪ است. در این مرحله باید هرگونه شکستگی و ترک سطح را ترمیم کرده و آن را صاف کنید. همچنین هنگام پوشاندن ترک ها، لبه ها و گوشه های سطح را نیز با سیمان یا با پرایمر عایق، درزگیری نموده و منتظر خشک شدن آن بمانید. پس از آن پسماندهای اضافی، چربی، گرد و خاک و را کاملا پاک کرده و سطح را تمیز و خشک نمایید.

 

2- آماده سازی ایزوگام مایع

طبق دستورالعمل های درج شده روی بسته بندی ایزوگام مایع، آن را آماده کنید. ایزوگام مایع معمولا به حلال نیاز ندارد و با همان غلظتی که دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که مخلوطی یکنواخت از ایزوگام مایع را آماده اجرا دارید.

 

3- عمال ایزوگام مایع

در اجرای ایزوگام نیازی به مشعل نیست و به سادگی با استفاده از یک فرچه، رول یا برس، مایع ایزوگام را به طور یکنواخت روی سطح آماده شده، پخش کنید. در صورتی که لایه پخش شده روی سطح، لایه ای نازک باشد، احتمال ایجاد نفوذ وجود خواهد داشت. به همین منظور برای جلوگیری از این مشکل دقت کنید که لایه ایزوگام را به اندازه کافی ضخیم کنید.

 

4-  تثبیت ایزوگام مایع

پس از پخش شدن ایزوگام روی سطح، حلال های موجود در آن تبخیر می شوند و ایزوگام حالت جامد به خود می گیرد. در این مرحله مطمئن شوید که ایزوگام کاملا به سطح چسبیده و تثبیت شده است. همچنین مطمئن شوید که ناهمواری در سطح وجود ندارد و در صورت مشاهده نقص یا ناهمواری، آن را ترمیم کنید.

 پس از اتمام مراحل ایزوگام باید به طور کامل خشک شود. زمان خشک شدن ایزوگام مایع بستگی به شرایط هوا و دمای منطقه دارد و معمولا یک الی دو روز طول می کشد تا سطح و عمق آن به طور کامل خشک شود.

 

موارد مصرف ایزوگام مایع

ایزوگام مایع کارایی بیشتری نسبت به سایر ایزوگام ها دارد، تنها مختص برای ایزوگام پشت بام نبوده و برای عایق کاری بخش های مختلف ساختمان با هر سطحی قابل اجراست. از موارد مصرف ایزوگام مایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- ایزوگام مایع را به منظور جلوگیری از نشتی و خوردگی سطح در سیستم های حفاظتی از جمله مخازن آب، کانال های آب، استخر و ناوگان حمل و نقل دریایی استفاده می کنند.

2- از ایزوگام مایع برای عایق بندی سطوح داخلی و خارجی ساختمان از جمله پشت بام، دیوارها، چاهک آسانسور، موتورخانه و ... به منظور افزایش عمر و مقاومت سطوح ساختمان در برابر نفوذآب، حفظ حرارت و صرفه جویی در مصرف انرژی، استفاده می شود.

3- کاربرد دیگر ایزوگام مایع در صنایع نفت و گاز و صنایع شیمیایی است که به عنوان یک عایق از تجهیزات و سازه های صنعتی در برابر حرارت و خوردگی، محافظت می کند.

4- برای افزایش عمر مفید و بهبود کارایی پنل های خورشیدی و توربین های بادی به عنوان عایق الکتریکی و عایق حرارتی از ایزوگام مایع استفاده می شود.

5- همچنین از ایزوگام مایع برای درزگیری خیابان ها، جاده ها و پیاده روها، ترمیم ایزوگام های قدیمی، پوشش سطوح فلزی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی، عایق کردن نواحی مرطوب مانند سرویس های بهداشتی استفاده می شود.

 

موارد مصرف ایزوگام مایع

قیمت ایزوگام مایع

به دلیل نوسانات قیمت ایزوگام مایع و متفاومت بودن قیمت ها، نمی توان قیمت دقیقی را ارائه کرد. در حالت کلی قیمت ایزوگام مایع، بستگی به عواملی دارد که تحت تاثیر این موارد قیمت نهایی ایزوگام مایع، محاسبه می شود. از جمله عواملی که در تعیین قیمت ایزوگام مایع تاثیر دارند، عبارتند از: حجم و وزن ایزوگام مایع، نوع، برند سازنده، کیفیت و ... . می توانید برای اطلاع از قیمت دقیق و به روز قیمت ایزوگام مایع با ما تماس بگیرید.

 

سخن آخر

امروزه با توجه به مقرون به صرفه بودن قیمت ایزوگام مایع، و همچنین برای جلب رضایت بیشتر مشتری و داشتن یک نتیجه نهایی خوب، استفاده از ایزوگام مایع ترجیح داده می شود. با توجه مزایا و فواید ایزوگام مایع که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم می توان نتیجه گرفت که نحوه استفاده از ایزوگام مایع راحت بوده و برای اجرا به زمان کمتری نیاز است. توصیه می کنیم برای اجرای ایزوگام مایع ابتدای نحوه استفاده از ایزوگام مایع را که در این مقاله آورده ایم مطالعه نمایید و پس از آن عملیات عایق بندی را شروع کنید. در صورت نداشتن مهارت کافی در این زمینه بهتر است با متخصصان و افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

 

خرید رنگ ساختمانی از جمله موارد مهمی است که در نهایت تاثیر بسزایی در روحیه افراد دارد، از این رو در صورتی که قصد خرید رنگ دارید حتما لازم است نکات مهمی را قبل از خرید در نظر بگیرید تا بتوانید با خرید زیباترین رنگ ساختمان و بهترین رنگ از زیبایی آن لذت ببرید.

 

 

رنگ ساختمانی جمیل از جمله رنگ های با کیفیت بالا است که می توانید برای رنگ آمیزی رنگ ساختمان، انواع دیوار، سقف و... از آن استفاده کنید تا در نهایت بتوانید زیبایی و تاثیر رنگ را در محیط مشاهده کنید.

 

 

تلفن تماس با کارشناسان رنگ جمیل:

 

۰٩١٢١٤٨٨٥٧۰

 ۰٢١٩١۰١٣٧٥٢ 

 ۰٢١٢٢۰٩٣۰٤٣ 

 

 

سوالات متداول

1- معایب استفاده از ایزوگام مایع چیست؟

اولین عیبی که ایزوگام مایع دارد این است که نمی توان آن را در بارندگی و خیس بودن سطح مورد نظر استفاده کرد. ایراد دیگری که این ایزوگام دارد این است که در صورت وجود ناهمواری و فرورفتگی در سطح نیاز است تا آن قسمت را با ایزوگام مایع بیشتری پر کنید که این موضوع نیازمند صرف هزینه بیشتر برای تهیه مقدار ایزوگام بیشتری است.

2- بعد از اجرای ایزوگام مایع، سطح باید تا چه مدتی در معرض تماس با رطوبت قرار نگیرد؟

ایزوگام مایع پس از گذشت 48 الی 72 ساعت خشک شده و ضد آب و نفوذناپذیر خواهد شد.

3- برای رقیق کردن ایزوگام مایع از چه حلالی استفاده می شود؟

ایزوگام مایع برای استفاده نیازی به رقیق شدن ندارد و بهتر است از هیچگونه حلالی استفاده نشود. استفاده از حلال و رقیق کردن ایزوگام مایع، خاصیت آن را از بین می برد و در مدت زمان کوتاهی باید نسبت به تجدید آن اقدام کرد.

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده است

ارسال دیدگاه