shape shape

تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم چیست؟

09 خرداد 1403

اخبار و مقالات

shape
img
تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم چیست؟

09 خرداد 1403

اخبار و مقالات

یکی از پرکاربردترین پوشش های رنگی برای خط کشی بسترهای ترافیکی در جاده ها و خیابان ها، رنگ ترافیکی سرد و گرم است. ترکیبات استفاده شده در هر یک از رنگ ها با یکدیگر فرق دارد، که این موضوع موجب بوجود آمدن برخی تفاوت ها در رفتارها و ویژگی های این دو نوع رنگ می شود. شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم چیست؟ در ادامه مقاله همراه ما باشید تا ضمن صحبت راجع به ویژگی های رنگ ترافیکی گرم و سرد به شما بگوییم رنگ ترافیکی سرد چیست؟ رنگ ترافیکی گرم چیست؟ و تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم چیست؟

 

 رنگ ترافیکی چیست؟تا به حال برایتان سوال پیش آمده رنگ هایی که برای خط کشی و علائم در بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌ها استفاده می‌شود چه رنگی‌هایی هستند که در هر شرایط آب وهوایی و با حجم بالای تررد  خودروها از بین نمی‌روند و آسیبی نمی‌بینند؟ یا اینکه بدانید اجرای رنگ ترافیکی  به چه صورتی انجام می‌شود؟

 

تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم چیست؟

 

تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم چیست؟

 

  • اولین تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم در ماندگاری و دوام آن هاست. معمولا رنگ ترافیکی گرم عمر و دوام بالاتری نسبت به رنگ ترافیکی سرد دارد.

  • رنگ ترافیکی گرم برای خشک شدن به زمان کمتری نیاز دارد و در مدت زمان کوتاهی به طور کامل خشک شده و به سطح می چسبد. در حالی که رنگ ترافیکی سرد برای خشک شدن به زمان بیشتری نیاز دارد و ممکن است تا زمان خشک شدن آن مسیر تردد مسدود شود.

  • با توجه به تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم در مدت زمان خشک شدن آن ها، معمولا رنگ ترافیکی سرد را در محیط هایی با تردد و ترافیک کم تر استفاده می کنند. در حالی که رنگ ترافیکی گرم در محیط های پرتنش و پرتردد کاربرد دارد.

  • اصلی‌ ترین تفاوت رنگ سرد و گرم، ذوب کردن رنگ ترافیکی گرم قبل از استفاده از آن است، در حالی که رنگ ترافیکی سرد هنگام اختلاط ترکیبات رنگ، نیازی به حرارت دهی ندارد.

  • رنگ ترافیکی گرم حالت جامد و پودری دارد که دانه های آن شبیه لپه هستند، اما رنگ ترافیکی سرد به حالت مایع است.

  • با توجه به تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم در زمینه ساختار رنگ ها و ویژگی هایی که هریک دارند، قیمت آن ها نیز با یکدیگر فرق دارد. معمولا قیمت رنگ ترافیکی گرم نسبت به قیمت رنگ ترافیکی سرد، بیشتر است. به دلیل پایین پودن قیمت رنگ ترافیکی سرد و مقرون به صرفه بودن آن، در در ترمیم خط کشی ها و پروژه های فرعی، بیشتر از رنگ سرد استفاده می شود.

  • تفاوت در نحوه اجرا یکی دیگر از تفاوت های رنگ ترافیکی سرد و گرم است. اجرای رنگ گرم تنها با استفاده از ماشین های خط کشی امکان پذیر است، در حالی که رنگ ترافیکی سرد را می توان هم با استفاده از ماشین های خط کشی و هم به صورت دستی اجرا نمود.

 

رنگ ترافیکی سرد چیست؟

رنگ ترافیکی سرد شامل سه جزء اصلی رنگ دانه، رزین و بایندر و همچنین آب و ماده حلال است. رنگدانه های موجود در رنگ ترافیکی سرد، موجب جلادهی و جلوه گری بیشتر رنگ می شود، همچنین رزین ها و بایندرهای موجود در رنگ ترافیکی سرد، قدرت چسبندگی رنگ به سطح آسفالت را افزایش می دهد.

ممکن است در رنگ ترافیکی سرد، موادی مانند تثبیت کننده های اشعه ماوراء بنفش و فیلرهایی به منظور بازتابش بهتر رنگ، استفاده شوند. همچنین در رنگ های ترافیکی سرد با پایه حلال، ترکیبات حلالی مانند متانول، تولوئن، متیلن کلراید و استون استفاده می شود.

 

رنگ ترافیکی گرم چیست؟

رنگ ترافیکی گرم که به آن رنگ ترموپلاستیکی نیز گفته می شود، متشکل از موادی مانند رزین مصنوعی، فیلر، رنگ ‌دانه، دانه‌ های شیشه و ... است. رنگ ترافیکی گرم معمولا به رنگ سفید و زرد تولید می شود که در رنگ سفید آن، ترکیباتی از جمله تیتانیوم سفید، زینک اکسید‌ و لیتوپون اضافه می شوند. همچنین در ساخت این رنگ از ترکیبات شیشه ای به منظور بالابردن دوام رنگ و همچنین بهبود دید در تاریکی، استفاده می شود.

رنگ ترافیکی گرم را باید قبل از انتقال به مخزن ماشین خط کشی، در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد ذوب کرد تا رنگ از حالت پودری خارج شده و قابل اجرا باشد. پس از حرارت دادن رنگ، آن را به مخزن انتقال داده و روی سطح مورد نظر اعمال می کنند.

 

ویژگی های رنگ ترافیکی سرد

  • رنگ ترافیکی سرد به دلیل استفاده از ترکیبات خنثی، با محیط زیست سازگاری دارد و افرادی که هنگام اجرای رنگ در معرض ترکیبات رنگ هستند، مشکلی از لحاظ استنشاق آلاینده ها ایجاد نمی کند.

  • یکی دیگر از ویژگی های رنگ ترافیکی سرد، سرعت اجرای خوبی دارند. اعمال رنگ ترافیکی سرد در خیابان ها و جاده ها را می توان با استفاده از دستگاه های مخصوص رنگ سطوح آسفالت، با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت انجام داد.

  • مراحل اجرای تقریبا ساده ای داشته و با داشتن دقت و ظرافت کافی حین اجرای رنگ سرد، می توان خط کشی های خیابان را به راحتی انجام داد.

  • رنگ ترافیکی سرد اغلب مناسب برای استفاده در محیط هایی بسته مانند کارخانه، پارکینگ و جاده هایی که در فضایی بسته قرار دارند، می باشد.

  • با توجه به ویژگی های رنگ ترافیکی سرد، این رنگ قیمت پایین تری نسبت به رنگ ترافیکی گرم دارد.

 

ویژگی های رنگ ترافیکی گرم

  • این رنگ معمولا در جاده ها و خیابان هایی که ترافیک بالایی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • رنگ ترافیکی گرم در برابر هرگونه شرایط آب و هوایی نامطلوب و مناطقی که در معرض بارش برف و باران قرار دارد، مقاوم است. از این رو در جاده های کوهستانی می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

  • یکی از موارد قابل توجه در انتخاب رنگ جاده ها، لغزنده نبودن آن است. رنگ ترافیکی گرم با خاصیت ضد لغزندگی که دارد پس از اعمال و خشک شدن، لغزنده نخواهد بود.

  • رنگ ترافیکی گرم قدرت چسبندگی بالایی دارد و پس از اعمال به شدت روی سطح آسفالت می چسبند.

  • ترکیبات استفاده شده در این رنگ سبب می‌ شود، رنگ خاصیت بازتابشی بیشتری داشته باشد.

  • رنگ ترافیکی گرم برای خشک شدن به آب و هوای معتدل و آفتابی نیاز دارد، همچنین خشک شدن آن زمان نسبتا کمی نیاز دارد و سریع خشک می شوند.

  • یکی از مهمترین ویژگی های رنگ ترافیکی گرم ماندگاری بالای آن است، این رنگ ها عمر مفید و دوام بالایی دارند و به زودی دچار فرسودگی نمی شوند.

  • با توجه به ویژگی عدم فرسودگی و دوام بالای رنگ ترافیکی گرم، در کوتاه مدت نیاز به تجدید رنگ نخواهید داشت، در نتیجه برای صرفه جویی در زمان و هزینه ها، استفاده از رنگ ترافیکی گرم اولویت دارد.

  • در صورت قرار گرفتن سطح رنگ شده با رنگ ترافیکی گرم، در معرض آلودگی و گرد و غبار، به راحتی می توان آن را تمیز کرد.

  • رنگ ترافیکی گرم قابل اجرا با ماشین آلات مکانیزه است. به طوری که با اجرای رنگ توسط ماشین آلات، می توان با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت یک ضخامت دو میلی متری را در سطح آسفالت ایجاد کرد.

  • همچنین رنگ ترافیکی گرم نیز همانند رنگ ترافیکی سرد، با محیط زیست سازگاری دارد و آلاینده ها و مواد مضر تولید نمی کند.

رنگ ترافیکی سرد چیست؟

 

 

سخن آخر

در این مقاله در مورد رنگ ترافیکی سرد و گرم و همچنین ویژگی های این رنگ ها با شما صحبت کردیم همچنین با مطالعه کامل مقاله می توانید پاسخ سوال تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم چیست؟ را بیابید. با آشنایی و شناخت ویژگی های رنگ ترافیکی سرد و گرم و مطالعه تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم‌ می توانید تشخیص دهید که کدام رنگ برای چه پروژه ای مناسب است تا پس از آن برای خرید رنگ ترافیکی سرد و گرم اقدام کنید.

 

رنگ های ترافیکی در انواع گوناگونی قابل خریداری و دسترس می باشد، شرکت هومن شیمی فام (صنایع رنگ جمیل) یکی از مراکز معتبر فروش رنگ ترافیکی در تهران است که از سال 1380 تا کنون فعالیت مستمر در تولید و فروش رنگ و همچنین اراﺋﻪ اﻧﻮاع ﺧﺪﻣﺎت ﺧﻂ ﮐﺸﯽ ﺑﻪ ﺷﻬﺮداری ﻫﺎ و اداره ﮐﻞ راه و ﺗﺮاﺑﺮی اﺳﺘﺎن ﻫﺎی ﮐﺸﻮر و ارﮔﺎن ﻫﺎ را در فعالیت و برنامه های خود به انجام رسانده است.

 

خط کشی پارکینگ خودرو با بهترین تجهیزات و توسط تیم حرفه ای رنگ جمیل!

 

فروش رنگ ترافیکی در تهران

تلفن تماس با کارشناسان رنگ جمیل:

۰٩١٢١٤٨٨٥٧۰

 ۰٢١٩١۰١٣٧٥٢ 

 ۰٢١٢٢۰٩٣۰٤٣ 

آدرس: تهران- خیابان آزادی - روبه رو استاد معین پلاک ٥٣٥ - طبقه٣- واحد3

 

 

سوالات متداول

1- مدت زمان ماندگاری رنگ ترافیکی سرد و گرم چقدر است؟

ماندگاری رنگ ترافیکی سرد معمولا بین ۶ الی ۱۲ ماه بوده و رنگ های ترافیکی گرم بین ۱۸ ماه الی ۴ سال ماندگاری و عمر مفید دارند.

2- برای رنگ آمیزی مساحت یک متر مربعی، چقدر رنگ ترافیکی سرد نیاز است؟

رنگ ترافیکی سرد مقرون به صرفه است به طوری که برای رنگ آمیزی مساحتی در حدود یک متر مربع ، ۴۰۰ الی ۱۰۰۰ گرم رنگ ترافیکی سرد مورد نیاز است.

3- کدام رنگ مناسب برای خط کشی جاده ها در ارتفاعات کوهستانی است؟

رنگ ترافیکی گرم به دلیل مقاومت بالایی که در برابر آب و هوای بارانی و برف شدید دارد و به راحتی شکسته یا رنگ پریده نمی شود.

 

 

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده است

ارسال دیدگاه